FAQ (eller Frequently Asked Questions)
Denna sektion är under uppbyggnad och kommer att ökas och ändras inom överskådlig tid.
Om ditt tidigare klubbade / sålda föremål syns på en nästkommande auktion på Auctionet.com innebär detta att köparen inte har betalat sin faktura trots påminnelser eller att köparen har använt sig av sin lagstadgade ångerrätt genom distansköpslagen. När detta sker skickar vi ut ett automatiskt mail som informerar dig som säljare vad som har hänt. Du kan självklart även välkommen att närsomhelst under våra öppettider ringa oss så kan vi se vad det är för status på ditt ärende.
Vi på Markus Auktioner katalogiserar alltid inlämnade objekt i turordning. Finns inte ditt objekt ute i vår nuvarande katalog på Auctionet.com betyder det oftast att vi inte har hunnit med att fotografera, forska eller katalogisera, alternativt att det är stort tryck på inlämningarna. Glöm inte att titta under Opublicerat på Mina Sidor. Tycker du att det har tagit för lång tid är du självklart välkommen att höra av dig till oss så kan vi berätta varför.
Du hittar vår lokal på Lastvägen 3 där du kan komma in & lämna dina föremål till försäljning under alla våra öppettider samt även boka tid om våra öppttider kanske inte alltid passar. Gäller ditt ärende större helt ett hem, större samling eller ett dösbo får du gärna kontakta oss innan så kan vi boka in en kostnadsfri hemvärdering och eventuell hämtning. Är du en regelbunden inlämnare eller funderar du på att bli det? Kontakta oss för långsiktiga samarbeten. Vi tar en provision på 20% på klubbat pris samt en slagavgift på 40:- per klubbat föremål.
Du får en kvittering på vad du har lämnat in varpå föremålen går vidare till fotografering och publiceras sedan så snart som möjligt på Auctionet.com. Försäljningen kan ni sedan följa på vår hemsida.
Utbetalning sker efter ca 20-30 dagar från det att auktionen har avslutats förutsatt att köparen har betalat i tid & hämtat ut sitt föremål i tid. Efter första dagen kunden tar emot sitt föremål träder en 14 dagars lagstadgad ångerrätt vid distanshandel in. När ärendet är redo skickar vi utbetalningen till ditt angivna bankkonto och du får automatiskt en försäljningsredovisning till din mail med försäljningsspecifikation. Notera att vi inte har någon möjlighet att skynda på denna process, om en köpare är sen med betalningen eller inte hämtar ut sitt paket inom den normala tiden förlängs tiden för utbetalning. Våra auktioner sker löpande och du kan alltid gå in på vår hemsida för att följa din egen auktion. Du kan logga in på "Mina sidor" för att se dina nuvarande försäljningar samt få fram dina försäljningsredovisningar. Har du frågor angående utbetalning? Tveka inte att kontakta oss.
Vi testar att lägga upp dina objekt upp till tre auktionstillfällen, observera att det är auktionshuset som bestämmer hur många gånger vi tar med ett återropad objekt efter den första auktionsrundan. Om vi anser att man behöver sänka bevakningspriset så kontaktar vi dig innan och rådfrågar. Alla föremål som inte blir sålda ska du hämta tillbaka, om du inte vill hämta tillbaka dina föremål skänker vi dom till välgörande ändamål. Det är säljarens uppgift att hämta tillbaka sina osålda föremål inom max 2 veckor efter avslutad auktion. Hämtar du inte tillbaka dina osålda föremål har vi rätt att ta ut en lageravgift om 50SEK inkl moms / dag & föremål. Hämtar du inte tillbaka ditt föremål inom 4 veckor efter avslutad auktion äger vi rätten att sälja eller skänka föremålen till välgörande ändamål utan inlämnarens skriftliga godkännande.